Diabetessjuksköterskorna Karin Johansson, Uppsala och Katarzyna Bonetti, Västerås, tilldelas diabetesstipendium.

Report this content

Diabetessjuksköterskorna Karin Johansson, Gottsunda Vårdcentral och Katarzyna Bonetti Diabetesmottagningen Västerås sjukhus, har tilldelats ett stipendium för akademiskt inriktat arbete inom diabetesvården. De har studerat hur bensår hos en person med diabetes kan inverka på livskvaliteten i det dagliga livet.

I prismotiveringen konstateras att ett bensår förorsakar lidande och inskränker det dagliga livet för personen med diabetes. Det behövs mer forskning hur diabetesvården kan stötta och lindra lidande hos denna grupp av patienter.

Stipendiet för sin poster ”Diabetesrelaterade sår och livskvalitet” delades ut vid en ceremoni under vårens diabetesdagar av SFSD, Svensk Förening för Sjuksköterskor i Diabetesvård, i Stockholm.

Stipendiet som är på 20 000 kronor delas ut i ett samarbete mellan SFSD och Novo Nordisk Scandinavia AB.

Frågor:

Karin Johansson, Uppsala, tfn: 0731–577454, Katarzyna Bonetti, Västerås, tfn: 073-702 36 10