Dags för Sveriges tyngsta designutmärkelse – Design S

Report this content

Den 21 november kommer 10 svenska företag och designers för fjärde gången i ordningen att belönas med Svensk Forms pris Design S, Sveriges bredaste nationella designutmärkelse. Tre bidrag kommer även få hedersomnämnanden och 31 unga designers får diplom för Ung Svensk Form. Prisen kommer att delas ut av Handelsminister Eva Björling under en prisceremoni på Fotografiska museet.

Välkommen till pressvisning av de nominerade till utmärkelsen Design S.

Svensk Form vill nu bjuda in dig till en förhandstitt på de vinnande och nominerade bidragen i Design S innan utställningen öppnar. Det kommer även finnas möjlighet att intervjua några av vinnarna.

När: Klockan 10-14 den 21 november

Var: Fotografiska Museet

Läs mer om Design S på: www.design-s.se

Obs! Det kommer råda embargo på publicering fram till klockan 19.00 den samma kväll.

För pressvisning och intervjuförfrågan vänligen kontakta:

Johanna Strand: johanna.strand@strandberghaage.se  /  070-73 27 366

Om Design S

Design S har delats ut vart annat år sedan 2006, innan dess drev Svensk Form utmärkelsen Utmärkt Svensk Form mellan åren 1982–2002. Tävlingen Design S är öppen för alla designdiscipliner, som till exempel industridesign, grafisk design, arkitektur och mode. Alla former av designlösningar är välkomna att delta, från produkter till tjänster eller miljöer.

Design S syfte är att ge en bred bild av samtida svensk design och lyfta fram designområdets roll i samhället. Utmärkelsen belönar kreativa och innovativa lösningar och är fri från kategorier.

Om Svensk Form

Svensk Form är en ideell medlemsförening med uppdrag från regeringen att främja svensk design, nationellt och internationellt. Föreningen grundades 1845 och finns representerad över hela landet. Svensk Form driver Swedish Design Awards: Design S och Ung Svensk Form. Syftet är att främja och uppmuntra designutvecklingen i Sverige.

Anna Blomdahl, Projektledare Svensk Form/Design S/Swedish Design Award

0762 56 75 25, anna@swedishdesignaward.se.