Årets Casonstipendie till Erik Litzén

Carl Casons Stipendiefond delar varje år ut stipendier till sökande som satsar på en karriär i modebranschen. Bland 68 sökande har modestudenten Erik Litzén utsetts till 2013 års stipendiat.

2013 års stipendie tilldelas tjugosjuåriga Erik Litzén. Erik studerar modedesign med inriktning herrkläder på en av de mest välrenommerade designskolarna i världen, Central Saint Martins i London. Stipendiet på 16 000 kronor ska användas till Eriks examensarbete – en slutkollektion med fokus på kostymen som basplagg. Erik tilldelas stipendiet då han visat ett stort intresse för branschen, har en bra bas med både arbetslivserfarenhet och studier samt har ett stort nytänkande gällande traditionella plagg.

Stiftelsen Carl Casons Stipendiefond förvaltas av före detta STIL Sko & Textilhandlarna, numera Svensk Handel Stils branschkansli på Svensk Handel. I styrelsen ingår Carl Casons son Sven-Åke Cason samt Helene Rönnholm (Svensk Handel), Helena Mellström (Svenska Moderådet) och Linda Hedström (Svensk Handel Stil).

Kontakt:

Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil, tfn 0705618456

Erik Litzén, Casonstipendiat 2013, tfn 0739236240

Carl Cason drev en herrekipering i Malmö och var under många år ordförande i dåvarande Sveriges Textilhandlarförbund. Varje år samlade han sina arvoden som grundplåt till en utbildningsfond för unga som satsar på en karriär i modehandeln. Dessa pengar utgör nu Carl Casons Stipendiefond.