Blixtindex

Maj 2010

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder minskade med 1,4 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna ökade med 6,8 procent. Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder ökat med 1,1 procent och skoförsäljningen ökat med 3,6 procent.

Blixtindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser.

Maj 2010 ackumulerat Kläder -1,4 % 1,1 % Skor 6,8 % 3,6 %

Skor ökar starkt – kläder minskar något

– Trots att jämförelsemånaden var ganska svag minskade klädförsäljningen något i maj. Däremot hade skohandeln en riktig bra månad, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.
– På skosidan ser vi en stor efterfrågan på bland annat gladiatorsandaler och tygskor i alla former, som till exempel modeller av converse-typ. – På klädsidan tror jag att det framför allt är herrförsäljningen som tagit lite stryk. Efterfrågan på till exempel shorts och kortärmat har varit betydligt mindre än föregående år. Män är generellt mer behovsstyrda när det gäller kläder, fortsätter han.
– Juni var en väldigt bra försäljningsmånad förra året varför vi inte kan räkna med några stora ökningar eller kanske till och med inga ökningar alls för den innevarande månaden, avslutar Mikael Sandström.

_________________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80 Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639, 070-794 87 18 Margareta Ternell, presschef Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16

Svensk Handel Stil är ett branschkansli inom Svensk Handel för de medlemsföretag som arbetar inom sko- mode- och sporthandeln, cirka 3 000 företag av Svensk Handels totalt 13 000 medlemmar. Branschkansliets verksamhet bestäms av en branschstyrelse med representanter för medlemsföretag.
Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Att prenumerera på blixtindex per fax eller e-post kostar 595 kronor per år och företag, samt 150 kronor per ytterligare e-postmottagare på samma företag. Moms tillkommer. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Svensk Handel Stil Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Tel 010-47 18 639 Fax 010-47 18 663 www.svenskhandel.se/stil