Blixtindex

Försäljningsutvecklingen i modehandeln, december 2011

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,0 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 2,2 procent. Hittills i år, januari-december, har försäljningen av kläder minskat med 5,0 procent och skoförsäljningen har minskat med 4,6 procent.

December 2011 ackumulerat
Kläder -2,0% -5,0 %
Skor -2,2% -4,6 %

Värsta prövningen på länge
 Det måste ändå betecknas som ett godkänt resultat för december. Vi hade hoppats hamna på plussidan jämfört med 2010, men nådde inte ända fram, trots bra fart på rean. Decemberhandeln har slutat på en normal nivå och jag tror de flesta är nöjda, vilket känns bra efter ett tufft år, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

För modebranschens del innebar den gångna hösten den värsta prövningen på länge. Den tuffa konkurrensen kvarstår, men minskningen har bromsats upp och årets slutspurt kändes något mer hoppfull. Det blir inte lätt att ta igen årets tapp mätt på jämförbara enheter, men medräknat butiker som öppnat under året kommer årets resultat sannolikt att se något bättre ut för modebranschen som helhet, avslutar Maria Sandow.

December månad svarar för över 10 procent av hela årets försäljning i modebranschen. Nu väntar en lugnare period försäljningsmässigt. Månaderna januari – mars brukar tillsammans stå för knappt 20 procent av hela årets försäljning i klädbranschen, i skohandeln bara för 16 procent av helårsförsäljningen.

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli i för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln.
     Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen.
Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.
     Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.