Blixtindex – Försäljningsutvecklingen i modehandeln, november 2011

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 7,3 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 23,4 procent. Hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder minskat med 5,4 procent och skoförsäljningen har minskat med 4,8 procent.

November 2011 ackumulerat
Kläder -7,3 % -5,4 %
Skor -23,4 % -4,8 %

Väntat skotapp och fortsatt ner för kläder

– Efter förra årets novemberökning på 52 procent i skohandeln är månadens nedgång inte särskilt dramatisk, säger Mikael Sandström ordförande för Svensk Handel Stil.

– Klädförsäljningen fortsätter att tappa. Anledningarna är främst att konsumenterna bibehåller ett järngrepp om plånboken och en behovshandel som i stora delar uteblivit på grund av den varma hösten, fortsätter han.

– Vi får hoppas att jultomten handlar mycket under december och att en räntesänkning kan få fart på försäljningen, avslutar Mikael Sandström.

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639, 070-794 87 18

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli i för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln.
     Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen.
Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.
     Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Taggar: