BLIXTINDEXFÖR MODEHANDELN Mars 2011

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder minskade med 10,0 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna ökade med 4,0 procent. Hittills i år, januari-mars, har försäljningen av kläder minskat med 5,4 procent och skoförsäljningen ökat med 3,9 procent.

Blixtindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser.

Mars 2011 ackumulerat
Kläder
-10,0 % -5,4 %
Skor
4,0 % 3,9 %

Skoförsäljningen fortsätter att öka – klädhandeln ner

Trots oerhört tuffa jämförelsesiffror, där skor ökade med 15 procent i mars förra året, fortsätter skoförsäljningen att växa.

- Att skobranschen går bra vet vi, men att lyckas öka i mars med både väder och starka jämförelsetal som motspelare överraskade, säger Mikael Sandström ordförande för Svensk Handel Stil.

- Minskningen på klädsidan var mer i linje med förväntningarna då även klädförsäljningen var mycket stark förra året i mars med ett plus på över 12 procent.

- Det känns som att detaljhandeln med några undantag som skor just nu är inne i en lugnare fas och bland annat ränteuppgången, stigande energi – och bensinpriser verkar dämpande på konsumtion, tror  Mikael Sandström avslutningsvis.

Lars G Ohlsson, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 623, 070-370 27 00

Svensk Handel Stil är ett branschkansli inom Svensk Handel för de medlemsföretag som arbetar inom sko- mode- och sporthandeln, cirka 3 000 företag av Svensk Handels totalt 13 000 medlemmar. Branschkansliets verksamhet bestäms av en branschstyrelse med representanter för medlemsföretag.

Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Att prenumerera på blixtindex per fax eller e-post kostar 595 kronor per år och företag, samt 150 kronor per ytterligare e-postmottagare på samma företag. Moms tillkommer. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.