Försäljningsutvecklingen i modehandeln, juni 2011

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 2,9 procent. Hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder minskat med 3,6 procent och skoförsäljningen har ökat med 1,7 procent.

2011 ackumulerat

Kläder

-3,8 %

-3,6 %

Skor

-2,9 %

Fler röda dagar ger mer röda siffror

– Både kläder och skor backar i juni och jag tror inte heller detaljhandeln i stort kommer att visa några muntra siffror, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Jag trodde nog att bland annat tillskottet av skatteåterbäringen skulle dra upp konsumtionen mer.

– En starkt bidragande orsak till tappet är att juni i år har två röda dagar fler än föregående år vilket gör att kalendereffekten sänker omsättningen med cirka 4-5 procent under månaden. Därmed kan man säga att modekonsumtionen gått omkring plusminusnoll i juni, även om kalenderpåverkan är ett osäkert mått, avslutar Mikael Sandström.

Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel Stil är ett branschkansli i för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.