Fyra Cason-stipendiater delar på 60 000 kronor

Carl Casons Stipendiefond bidrar i år med 60 000 kronor till fyra unga stipendiater som satsar på en karriär i modebranschen. Stipendiaterna valdes ut bland 58 sökande vid fondens styrelsemöte i början av december 2012.

Johan Wiksell är utbildad designer vid Beckmans och har arbetat på både H&M och Åhléns. Nu läser han sista året på en magisterutbildning i Finans på Handelshögskolan i Stockholm, med målsättning att jobba med strategi, tillväxt och expansion inom mode-branschen. Stipendiet får han för att kunna tillbringa en utbytestermin på MBA-utbildningen vid Darden School of Business i Virginia, USA. Johan får 20 000 kronor.
Han befinner sig redan på plats i Darden. (Kontakt: 0709-70 66 47)

Caroline Kummelstedt skrev redan som gymnasieelev i Helsingborg en bok om entreprenörskap och fanns förra året bland dem som tävlade om att bli Årets Rookies i Svenska Moderådets projekt för unga designers. Nu studerar hon design vid Instituto Marangoni i Milano, där hon samtidigt läser italienska och driver sitt företag, klädmärket C.Kummelstedt. Caroline får 15 000 kronor som bidrag till sina studier.(Kontakt: 070-585 28 62)

Jennie Johansson har en gedigen textil- och modeinriktad utbildning bakom sig och arbetar nu som projektledare för Ekoguiden på föreningen Medveten Konsumtion. Hon har tagit initiativ till den ideella föreningen Dress Off Dress On som ordnar klädbytardagar i och omkring Stockholm och är på många sätt aktiv för en hållbar modebransch. Jennie får 15 000 kronor för att kunna delta i programmet för Sustainable Design Entrepreneurs vid Fashion Institute of Technology i New York. (Kontakt: 0707-55 38 50)

Christoffer Dellstrand är väskmakare från Göteborg som först etablerat sitt varumärke i Paris. Nu har han återvänt till Sverige och har som bland annat som mål att kunna tillverka samtliga produkter här i landet. Han är utvald att delta i Årets Rookies 2013 och sökte stipendiet för att kunna behålla och vidareutveckla sina kontakter i Paris, där han ställer ut sin nästa höst/vinterkollektion i början av året. Christoffer tilldelas ett bidrag på 10 000 kronor. (Kontakt: 0708-98 30 00)

Stipendieutdelning:

Två av stipendiaterna, Jennie och Christoffer, finns på plats för att ta emot sina stipendier i anslutning till den pressträff som arrangeras för att presentera Årets Rookiesföretag den 29 januari kl 10.15 på Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2, Stockholm. Anmälan/ackreditering ska ske till Svenska Moderådet: rookies@moderadet.se, senast fredag 25 januari.

60 000 kronor är den största summa som delats ut sedan fonden startades., år 1971. Stiftelsen Carl Casons Stipendiefond förvaltas av f d STIL Sko & Textilhandlarna, numera Svensk Handel Stils branschkansli på Svensk Handel. I styrelsen ingår Carl Casons son Sven-Åke Cason samt Helene Rönnholm (Svensk Handel), Helena Mellström (Svenska Moderådet) och Maria Sandow.

Kontaktperson: Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil 070-794 87 18