Kläd- och skoförsäljningen regnade bort

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,3 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 5,9 procent.

Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder minskat med 2,7 procent och skoförsäljningen har ökat med 1,2 procent.

Försäljningsutveckling i modehandeln Juli 2012 ackumulerat
Kläder -4,3 % -2,7 %
Skor -5,9 % 1,2 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil:

– Konsumenterna har uppenbarligen prioriterat annat än shorts och sandaler den här regniga sommaren, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Trots en svag jämförelsemånad (-8,8 procent för kläder och -1,9 för skor) blev det stora minus för modehandeln. Jag kan tänka mig att försäljningen har varit väldigt ojämn mellan butiker i de större städerna och köpcentrum å ena sidan och de traditionella semesterställena, som säkert inte haft samma turisttryck som normalt.

– Augusti var också en svag månad förra året, varför vi hoppas få se en vändning i försäljningsutvecklingen, avslutar Mikael Sandström.

Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650

Svensk Handel Stil är ett branschkansli i för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.