Stilindex, april 2013

Stark april

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 4,3 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning med 16,5 procent. Hittills i år, januari-april, har försäljningen av kläder minskat med 2,2 procent och skoförsäljningen har minskat med 6,3 procent.

Försäljningsutveckling i modehandeln April 2013 ackumulerat
Kläder 4,3 % -2,2 %
Skor 16,5 % -6,3 %

­– Som vi förutskickade visade april försäljningsökningar framförallt på skor. Fler försäljningsdagar, en svag jämförelsemånad och en vår som äntligen kom drog upp försäljningen. Det är dock för tidigt att säga om det är ett trendbrott, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Maj förra året visade en svag ökning för kläder och en nästan tio-procentig ökning för skor. Skoförsäljningen har därför en tuff jämförelsemånad framför sig medan jag tror att vi kan få se en ökning på kläder, menar Mikael Sandström.

Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Taggar: