Stilindex, december 2013

Ett magert år för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,6 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en negativ utveckling om 8,7 procent. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-december, har försäljningen av kläder minskat med 0,4 procent. Skoförsäljningen har minskat med 3,4 procent.

Försäljningsutveckling i modehandeln December Helåret 2013
Kläder 0,6 % -0,4 %
Skor -8,7 % -3,4 %

– Det blev en relativt stark avslutning för modehandeln om vi jämför med vår rapport som mätte försäljningen fram till den 18 december, säger Mikael Sandström branschordförande i Svensk Handel Stil. Som väntat fick skor ett uppsving under mellandagarna och tog igen nästan hälften av försäljningstappet. Jämförelsemånaden var också väldigt svår att matcha då skohandeln ökade i december 2012 med inte mindre än 13,4 procent. Klädhandeln ökade under december även om ökningen blev blygsam.

– Därmed kan vi sammanfatta 2013 som ett ganska magert år för modehandeln och den vändning som vi trodde skulle komma lyst med sin frånvaro. Svensk Handel Stils prognos är dock att en försäljningsökning kommer att ske under 2014, avslutar Mikael Sandström.

Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel