Stilindex, decemberprognos 2012

Skoförsäljningen tar tigersprång medan kläder saktar in

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning av hur försäljningen i kläd- respektive skohandeln har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december t o m 19 december 2012). Mätningen visar att försäljningen av kläder minskat med 3,2 procent och att försäljningen av skor ökat med 15 procent, jämfört med samma period föregående år. Siffrorna mäter försäljningen i jämförbara enheter och i löpande priser.

Försäljningsutveckling i modehandeln December (1-19:e) 2012 ackumulerat (prognos)
Kläder -3,2 % -1,4 %
Skor 15,0 % 2,8 %

– Vi har stora dagar framför oss som blir avgörande för hur julhandeln för kläder går. Skor, som inte är någon stor julklappsartikel, fick dock rejäl fart under galoscherna när bland annat snön triggade handeln med hela 15 procent. Klädförsäljningen jobbar fortfarande i motvind. En förklaring kan vara att branschen hållit igen på inköpen efter fjolårets alltför stora inköp och därför inte har lika stort utbud, tror Mikael Sandström som är Svensk Handel Stils branschordförande.

– Mellandagarna ligger kalendermässigt perfekt för en framgångsrik mellandagsförsäljning. Jag tror att skoförsäljningen därför kommer att visa minst samma ökning för hela december medan klädförsäljningen är mer osäker. Tillgången av realager är mindre än förra året men samtidigt kan alla lediga dagar ge fart även för klädhandeln. Mitt grundtips är att klädhandeln tar igen nedgången och slutar på + - 0, säger Mikael Sandström.

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli i för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln.
     Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen.
Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.
     Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.