Stilindex, juni 2013

Modehandeln upp för tredje månaden i rad

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 1,6 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning med 2,0 procent.

Hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder minskat med 0,5 procent och skoförsäljningen har minskat med 3,1 procent.

Försäljningsutveckling i modehandeln Juni 2013   ackumulerat
Kläder 1,6 % -0,5 %
Skor 2,0 % -3,1 %

­– Efter de betydelsefulla månaderna april och maj blev även juni en bra månad för modehandeln, vilket gör att handeln ökat tre månader i rad, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Efter en dålig inledning på året, som egentligen är avslutningen för vintersäsongen, och en historisk dålig mars som drabbade hela detaljhandeln, kan vi kanske skönja ljuset i tunneln.

– Behovshandeln kom igång i april och vi fick en bra vårförsäljning för att sedan gå över i en lagom dos sommar i maj. Skatteåterbäringen i juni hjälpte till även om den stora ökningen låg i början av månaden. Dessutom har det äntligen hänt lite med modebilden med ett mer färgglatt mode som gör konsumenterna mer köpsugna efter alla dessa år med en dovare färgskala. Även höstmodet har en roligare färgpalett så vi kan med lite mer tillförsikt se tiden an, avslutar en försiktigt optimistisk Mikael Sandström.

Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Svensk Handels pressjour, 010-47 18 650, 0767-81 86 96

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.