Stilindex, maj 2012

Stark spurt gav stark uppgång

Stilindex (tidigare Blixtindex) från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning med 9,2 procent. Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder minskat med 2,7 procent och skoförsäljningen har ökat med 1,9 procent.

Försäljningsutveckling i modehandeln Maj 2012 ackumulerat
Kläder 0,8 % -2,7 %
Skor 9,2 % 1,9 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil:

– Den senare delen av maj var riktigt bra och gav som vi förutskickade plussiffror för modehandeln. Framförallt revanscherade sig skohandeln med en uppgång på nästan tio procent. Även klädhandeln fick glädja sig åt plussiffror efter den bedrövliga aprilförsäljningen, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Sommarens gästspel i slutet av maj drog upp behovshandeln, främst på skosidan. Dessutom var jämförelsesiffrorna svaga då maj förra året visade en nedgång på ca tre procent.

– Jag skulle tro att även juni kommer att visa plussiffror. Jämförelsesiffrorna var även där svaga (minus 3,8 och 2,9 för kläder respektive skor). Dessutom är det fyra helgfria lördagar i juni i år mot bara tre förra året vilket borde dra upp försäljningen, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Svensk Handels pressjour, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel som arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.