Väntad svag septemberförsäljning

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 5,6 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning med 5,7 procent. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder minskat med 0,8 procent. Skoförsäljningen har minskat med 3,6 procent.

­– En svag inledning, en negativ kalendereffekt på drygt två procent och en stark jämförelsemånad gjorde som väntat att försäljningen blev svag, säger Mikael Sandström ordförande för Svensk Handel Stil.

– Den varma hösten har gjort att försäljningen av vare sig skor eller kläder kommit igång ordentligt. Den svaga inledningen på månaden kompenserades något av en stark avslutning, men inte tillräckligt. Lägg därtill en ökning för kläder förra året i september på nästan fem procent så är utvecklingen ganska väntad, vilket vi förutskickade i vår prognos förra månaden.

– Jag vågar sticka ut hakan och spå en ökning i oktober. Den månaden har i tre år varit mycket svag framförallt för kläder. Dessutom bör man alltid lägga ihop september och oktober för att få en rättvisande bild av höstförsäljningen, avslutar Mikael Sandström.

Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20