Årets modejulklapp är sneakern

Årets modejulklapp sätter fokus på fötterna. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på den internationella modescenen. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.

Det har väl knappast undgått någon att träningsskon är större än någonsin i modet. Olika former av sneakers säljs sedan flera år tillbaka både i specialbutiker med större modefokus och i vanliga sport- och skobutiker. På senare tid har sneakern också hittat in i såväl trendiga varumärkens sortiment, som i klädkedjornas butiker.

- När modegrad och bekvämlighet kombineras blir alla vinnare. Mer ergonomiska och sköna modeskor får man leta efter. Sneakern har blivit ett lika självklart inslag på festen som i löparspåret, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Variationen på sneakers är enorm och kan tillgodoses för alla åldrar och tillfällen.

På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler.

- Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger, konstaterar Sara Winter på Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul.

Årets modejulklapp genom åren:

2018                    Sneakern
2017                    Fuskpälsen
2016                    Bomberjackan
2015                    Ponchon
2014                    Hatten
2013                    Lättviktsjackan
2012                    Galoscher
2011                    Tröjan
2010                    Skjortan
2009                    Halsduken
2008                    Pyjamasen

För eventuella frågor kontakta:

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Sara Winter, Skobranschrådet/Swedish Fashion Council, 073-072 16 41
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.

Citat

När modegrad och bekvämlighet kombineras blir alla vinnare. Mer ergonomiska och sköna modeskor får man leta efter. Sneakern har blivit ett lika självklart inslag på festen som i löparspåret.
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil.
Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger.
Sara Winter, Swedish Fashion Council