Avgörande dagar för modehandeln

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning av hur försäljningen i kläd- respektive skohandeln har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december t o m 21 december 2014). Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 3,2 procent och att försäljningen av skor har minskat med 8,2 procent, jämfört med samma period föregående år.

Siffrorna mäter försäljningen i jämförbara enheter och i löpande priser.

Utveckling
1-21:a december
Prognos
december 2014
Prognos
helåret 2014*

Butiker Kläder  -3,2 % -1,5 % -0,2 %
Skor -8,2 % -5,0 % 1,8 %

*Helårsprognosen bygger på prognosen för decemberförsäljningen 2014.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Fram till i söndags hade klädbutikerna minskat sin försäljning med 3,2 procent och skohandeln med 8,2 procent. Men de två avgörande dagarna för klädhandeln är måndag och tisdag som ju båda blir rejält stora och min bedömning är att en stor del av minuset tas igen då och i mellandagarna. Jag vågar dock inte utlova ett plus för månaden utan räknar med minus 1,5 procent för klädbranschen, tror Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Skor är ingen direkt julklappsvara utan en stor del av försäljningen ligger i mellandagarna varför jag bedömer att även skobranschen tar igen en del av tappet och landar på minus fem procent.

– Om prognosen står sig så blir resultatet för helåret 2014 minus 0,2 procent för kläder och plus 1,8 procent för skohandeln, konstaterar han.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.