Brist på kompetens tillväxthinder för handeln

Svensk Handel nylanserar Karriär i handeln. Syftet med satsningen är att öka kännedomen om handelns karriärmöjligheter, stötta skolan i vägledningsarbetet och bidra till att säkra handelns kompetensbehov

Att handeln enbart skulle vara en genomfartsbransch är en bild som Svensk Handel vill slå hål på. Genom webbsatsningen Karriär i Handeln synliggörs framtidsmöjligheterna inom handeln.

– Ett av fyra handelsföretag anger brist på lämplig arbetskraft som ett tillväxthinder. Detaljhandeln efterfrågar ökade kunskaper i ledarskap, försäljning och service, säger Fredrik Voltaire, utbildningsansvarig på Svensk Handel.

Siffrorna kommer från den kompetensbehovsrapport som Svensk Handel tagit fram. Rapporten beskriver handelns rekryteringsbehov och inom vilka områden som handelns företag upplever det svårt att hitta rätt kompetens. Med Karriär i handeln vill Svensk Handel bidra till att få fler elever att målmedvetet satsa på en framtid i handeln.

– På karriarihandeln.se kan besökaren läsa om jobben, företagen och utbildningarna i handeln. Satsningen har tagits fram tillsammans med handelns företag och syftar till att vara ett redskap som skolan kan använda i sitt vägledningsarbete, säger Fredrik Voltaire.

Med en halv miljon sysselsatta är handeln en av de näringsgrenar som anställer flest. Mellan 2002 och 20010 ökade antalet anställda i handeln med 53 000 personer. Många gånger är handeln den bransch där ungdomar gör sin yrkesdebut.

För intervju eller mer information ring gärna:

Fredrik Voltaire, Utbildningsansvarig, 010-47 18 682

Lars G. Ohlsson, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 623