Butiksrånen minskar för andra året i rad

För andra året i rad minskar butiksrånen. 2011 skedde 781 rån mot butiker i Sverige, enligt preliminära siffror från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Det är en minskning med 13 procent jämfört med 2010 och 32 procent lägre än 2009. Storstadslänen är värst drabbade och skillnaderna i landet är stora.

Det är framför allt rånen med skjutvapen som har minskat. Från 2010 har de minskat med 26 procent och sedan 2009 har de nästan halverats (minus 48 %).

– Att rånen minskat för andra året i rad är glädjande, men det sker fortfarande nästan 800 rån mot svenska butiker årligen. Vi måste därför arbeta ändå hårdare för att få ner antalet rån ytterligare, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Nedgången beror sannolikt på en mängd olika faktorer. Bland annat har man från handelns sida förbättrat sitt säkerhetsarbete genom att riskbedöma och certifiera butikerna, minska växelkassorna, utbilda personalen och investera i tekniska lösningar.

– Vi kan konstatera att säkerhetsarbetet ger önskad effekt. Många gånger är de billigaste och enklaste åtgärderna de mest effektiva. Vi vet att butiker som rånats en gång löper mycket hög risk att drabbas igen och genom att fokusera på dessa blir insatserna så effektiva som möjligt, säger Per Geijer.

Stora regionala skillnader
De tre storstadslänen står för en absolut majoritet av rånen (71 procent). Bland storstadslänen har Västra Götaland den största nedgången med 30 procent, Skåne redovisar en nedgång med 15 procent och Stockholm 3 procent. I fyra län ökar antalet butiksrån. Uppsala län hade en ökning med 90 procent, från 20 rån 2010 till 38 rån 2011.

För statistik för samtliga län, se bifogad tabell.

Mycket arbete återstår
Fortfarande finns det ett stort antal butiker som inte når upp till en grundläggande säkerhetsnivå, det måste vi ändra på.

Ett minimikrav är att samtliga butiker uppfyller punkterna i programmet ”skydd mot rån i handeln” ett rånpreventionsprogram från Handelns Arbetsmiljökommitté (HAK).

Även myndigheterna måste öka insatserna mot butiksrån. Polisens insatser har varit effektiva men kortsiktiga. Arbetet med att minska rånen i speciella riskområden har drivits som projekt och inte varit en del i det långsiktiga polisarbetet.

Arbetsmiljöverket kan effektivisera arbetet genom att prioritera butiker som utsätts för upprepade rån och ställa hårdare krav på dessa för att bryta trenden.

För intervju eller mer information ring gärna:
Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel
tfn: 010-471 86 47

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
tfn: 010-471 86 50

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se