Certifiering ska locka ungdomar till handelsprogrammet

Svensk Handel, Handelsanställdas förbund och arbetsgivarföreningen KFO inleder ett pilotprojekt för att utforma en certifiering av gymnasieskolans handels- och administrationsprogram. Syftet är att skapa en attraktiv och kvalitetssäkrad studieväg som ger studerande de kompetenser som branscherna efterfrågar.

– Handeln är en spännande bransch som många ungdomar vill jobba i. Men precis som i andra branscher är det ofta svårt för företagen att hitta personal med rätt kunskap och kompetens. Med en certifiering hoppas vi kunna höja yrkets status och locka fler ungdomar till handelsprogrammet, säger Helen Rönnholm, utbildningsansvarig på Svensk Handel.

Det yrkesinriktade handels- och administrationsprogrammet har länge haft svårt att rekrytera elever med ett intresse för att arbeta inom handeln. Detta har gjort att arbetsgivare inom dessa branscher i stor utsträckning har sett sig tvungna att rekrytera från andra program. Inför den gymnasiereform som trädde i kraft förra hösten fanns förhoppningar om att yrkesprogrammen skulle bli tydligare och attrahera flera elever. Dessvärre har antalet sökande till handels- och administrationsprogrammet fortsatt att minska.

För att lyfta kvalitet och status för handels- och administrationsprogrammet inleder Svensk Handel, Handelsanställdas förbund och KFO nu ett pilotprojekt som syftar till att utveckla en branschcertifiering av utbildningarna. Ambitionen är att certifieringen ska ge skolor en möjlighet att utveckla och kvalitetssäkra en attraktiv utbildning som möter branschernas behov av medarbetare med rätt kompetens.

Om de studerande ska kunna möta framtidens krav behöver de både få en bred generell kompetens och djupare kunskap inom sitt yrkesområde. För att vara förberedda för olika karriärvägar inom handel och administration behöver de också förberedas för att kontinuerligt kunna vidareutveckla sin kompetens.

Utvecklingsarbetet kommer att ske med certifieringen av skolor som utbildar diplomerade gymnasieekonomer som förebild. Gymnasieekonomcertifieringen introducerades 2007 och idag uppnår en tredjedel av landets Ekonomiprogram kriterierna för certifiering. Målsättningen är att de första handels- och administrationsprogrammen ska kunna certifieras till sommaren 2013.

Läs också den debattartikel om gymnasieskolans yrkesprogram som Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel, Lars-Anders Häggström, ordförande i Handelsanställdas förbund och Arne Mårtensson, förbundsdirektör på KFO, har skrivit i Svenska Dagbladet idag.

För intervju eller mer information ring gärna:

Helen Rönnholm, utbildningsansvarig, Svensk Handel, 010-471 86 34

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 650

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se