Dags att sätta stopp för bluffakturorna

Svensk Handel är en av de organisationer som deltar när riksdagen på torsdagen anordnar en öppen utfrågning om problemen med bluffakturor. Svensk Handels viktigaste krav är att rättsväsendet ökar sina insatser för att stoppa de kriminella ligor som utför bedrägerierna. Det bör också utredas om företagare kan få ett starkare civilrättsligt skydd mot fakturabedragarna.

– Bluffakturor omsätter idag miljardbelopp. Det är grov ekonomisk brottslighet som polis, åklagare och domstolar måste ta på större allvar. De kriminella personer som ligger bakom bedrägerierna måste hamna bakom lås och bom, säger Per Geijer säkerhetschef på Svensk Handel.

Bluffakturorna omsätter årligen uppskattningsvis över 1,2 miljarder kronor och varje dag får Svensk Handel in upp till etthundra anmälningar och tips från drabbade företag.

Svensk Handel har under många år påtalat problemen med bluffakturor. För att varna företagare driver Svensk Handel Varningslistan där uppgifter om oseriösa företag och försäljningsmetoder publiceras.

På utfrågningen i riksdagens civilutskott kommer Svensk Handel bland annat att ta upp följande förslag:

• Förbättra polisens och åklagarnas arbete mot bedrägeribrott
  • Utred möjligheten till ångerrätt vid distansköp även för företagare
  • Inför en minimigräns på antal krav eller belopp för när företag ska synas i Kronofogdens register

– Det har gått alldeles för lång tid utan att politiker och myndigheter har agerat. Nu hoppas vi på åtgärder som kan öka skyddet för Sveriges företagare, säger Per Geijer på Svensk Handel.

Riksdagens utfrågning om bluffakturor

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se