Dystrare framtidstro i handeln - men mer positivt för egna butiken

I Handelsbarometern för augusti månad minskar framtidsindikatorn med en procent när det gäller handlarnas framtidstro för detaljhandeln som helhet. När det gäller utvecklingen för den egna butiken är handlarna dock mer positiva.

-          Augusti månad brukar innebära optimistiska handlare. Batterierna är laddade efter semestern och förväntningarna är höga inför den viktiga höstsäsongen. Särskilt sällanköpshandeln präglas av optimism inför hösten, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Förväntningarna på lönsamheten i handeln sjönk med 1,6 procent medan den ökade med 0,3 procent för den egna butiken. Också när det kommer till utvecklingen för försäljning och antal anställda är handlarna mer pessimistiska när det gäller handeln som helhet än den egna butiken.

-          Handlarna är mer pessimistiska rörande framtiden för detaljhandeln som helhet. Försäljningsförväntningarna för detaljhandeln ligger alltjämt högt men det är oroande att förväntningarna både för lönsamheten och nyanställningarna i augusti ligger på minus, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsbarometern i sin helhet bifogas.

Fotnot:

Från och med augusti månad genomförs Handelsbarometern med en ny metod som beskrivs i bifogad presentation. Den nya metoden för Handelsbarometern har använts under tre månader. Någon längre tillbakablick än så, eller jämförelse med tidigare utgåvor av Handelsbarometern, bör på grund av förändringen i metodvalet, inte göras.

Kontakt:

Jonas Arnberg, chefsekonom, Svens Handel

Presskontakt, Svensk Handel
010 – 471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.