E-handelsförsäljning till EU - nästa svenska exportframgång?

E-handeln i Sverige stod för sex procent av den totala detaljhandeln förra året. Merparten av de svenska e-handelsföretagen säljer dock inte bara i Sverige utan också till utlandet. Enbart EU med sina drygt 500 miljoner människor har en e-handelsmarknad som omsätter närmare 300 miljarder euro.

Det är en stor marknad med betydande potential för svenska e-handelsföretag. Det är därför viktigt att våra EU-parlamentariker har kunskap och förståelse för e-handeln och hur den påverkas av beslut som fattas i EU-parlamentet.

Under den gångna mandatperioden har våra EU-parlamentariker bland annat tagit ställning till kort- och betalfrågor, dataskyddsregler och regler för enhetlig produktmärkning. De har beslutat om regler som påverkar e-handelsföretagens verksamhet och deras möjligheter att expandera utanför Sveriges gränser.

Varmt välkommen till ett seminarium där Svensk Handel sammanför aktörer från e-handelsbranschen med några av partiernas kandidater inför EU-valet. Två e-handelsföretagare berättar om de utmaningar och möjligheter de ser för branschen och betalningsleverantören Klarna redogör för hur EU:s dataskyddsförordning påverkar e-handeln. En paneldiskussion med EU-kandidaterna avslutar seminariet.

Tid: Tisdag 29 april, kl. 08:30-10:30
Plats:
Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm
Moderator: Karin Johansson, vd Svensk Handel

08:00 Kaffe, smörgås och registrering

Inledning – Pierre Schellekens, EU-kommissionen Stockholm

08:35 Exportmöjligheter för mindre e-handelsföretag Jörgen Bödmar, vd DesignOnline och ordförande i EMOTA (The European Multi-channel and Online Trade Association)

08:50 Konkurrens på lika villkor för e-handeln? – Freddy Sobin, vd Consortio Fashion Group och ordförande i Svensk Digital Handel

09:05 Så påverkar EU:s dataskyddsförordning e-handeln – Caroline Olstedt Carlström, Chief Counsel Global Data Protection, Klarna

09:20 Paneldiskussion med kandidater till EU-parlamentet  – Anna Maria Corazza Bildt (M), Cecilia Wikström (FP), Jytte Guteland (S) och Linnéa Engström (MP)

10:05 Summering – Karin Johansson, vd Svensk Handel

Anmälan

Seminariet är kostnadsfritt. No show debiteras med 200 kr. Sista anmälningsdag är 25 april.

Har du frågor om seminariet? Kontakta gärna Stefan Kvarfordt på Svensk Handel, tel. 0703-71 86 92.