Fler svenska webbutiker säljer till utlandet

Allt fler svenska e-handelsföretag har försäljning till utlandet. I år uppger 75 procent av företagen att de säljer varor till kunder utanför Sverige, vilket är en ökning från 60 procent, år 2010. Bland svenska konsumenter är det 32 procent som har nätshoppat från utlandet.

– Näthandeln sker på en global marknad. Det har de flesta svenska e-handelsföretag redan insett och allt fler har försäljning och marknadsföring utanför Sverige, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel.

Nästan 4 av 10 företag har genomfört marknadsföring på marknader utanför den svenska i syfte att öka försäljningen. Det är en fördubbling sedan 2008.

De svenska e-handelsföretagens utländska kunder finns främst i de nordiska grannländerna: Finland, Norge och Danmark.

– Om inte krångliga lagar, regler och logistik satte käppar i hjulen skulle den utländska e-handeln sannolikt växa ännu mer, säger Linda Hedström.

Idag utgör e-handeln ca 4,6 procent av den totala detaljhandeln i Sverige och prognosen för 2011 är 27,7 miljarder kronor.

Bland konsumenterna har 32 procent handlat från utländska webbutiker. Vanligast bland konsumenterna är att handla från Europa. Idag beräknas svenskarnas e-handlande utanför Sveriges gränser uppgå till 1,5 miljarder kronor vilket motsvarar 5,3 procent av den totala e-handeln. Detta är en ökning sedan 2010 med 20 procent.

Rapporten ”Så handlar vi på nätet 2011” (se bilaga) bygger på en enkät till 1 000 svenska konsumenter, samt på en undersökning med närmare 200 e-handelsföretag.

För intervju eller mer information ring gärna:
Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel, 010-471 85 47

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 610

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se