Flera frågetecken kvarstår om näthandel i EU

Svensk Handel anser att ministerrådets beslut om en öppnare e-handel blev bättre än väntat. Dock kvarstår flera frågetecken som måste lösas innan regelverket kommer på plats.

Jämfört med EU-kommissionens ursprungliga förslag till förbud mot geo-blockering är ministerrådets överenskommelse bättre på flera punkter. Bland annat finns ett klargörande om att handeln inte behöver acceptera alla möjliga typer av betalsystem som konsumenten kan tänkas använda i olika länder och att företagen inte behöver stå för returer av varor vid reklamationer. Det kvarstår dock flera frågetecken kring det ansvar handlare har för produkter som inte uppfyller konsumentlagstiftningen i konsumentens hemland.

-          Företag avstår i dag ifrån att sälja till andra EU-länder eftersom regelverken ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Det viktiga vore att harmonisera dessa innan man går fram med tvingande regler för företagen, nu angriper man snarare symtomen än det verkliga problemet. Nu finns denna överenskommelse och vi förväntar oss nu att EU-parlamentet reder ut de kvarstående frågetecknen i den fortsatta processen, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Kontakt:

Markus Friberg
Presschef, Svensk Handel
070 - 261 30 84

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

- Företag avstår i dag ifrån att sälja till andra EU-länder eftersom regelverken ser så olika ut i de olika medlemsstaterna. Det viktiga vore att harmonisera dessa innan man går fram med tvingande regler för företagen, nu angriper man snarare symtomen än det verkliga problemet. Nu finns denna överenskommelse och vi förväntar oss nu att EU-parlamentet reder ut de kvarstående frågetecknen i den fortsatta processen
Karin Johansson, vd, Svensk Handel