Försäljningen snöade in i februari

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,4 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Även skobutikernas försäljning uppvisade en negativ utveckling och minskade med 5,8 procent.

Februari 2018 Ackumulerat 2018
Butiker Kläder -9,4% -8,2%
Skor -5,8% -8,5%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Februaris försäljning har haft det bakhalt trots blygsamma jämförelsetal från februari förra året (-6,1 för kläder och -2,1 för skor). Snöovädret i delar av Sverige i slutet av månaden gjorde inte saken bättre, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Månaden ligger inklämd mellan vinterns slutreor och en vårförsäljning som inte kommit igång. Det gör februari till den minsta försäljningsmånaden som också ger låga marginaler. Det är först i mars som vårens mode börjar sälja i en större omfattning. I år ligger påsken tyvärr i mars och dessutom i samband med lönen, vilket är negativt för sällanköpsvaruhandeln då intresset under påskhelgen ligger på mat.

– Det verkar bli en väldigt tuff inledning på året för modehandeln, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex 0218

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Citat

Februaris försäljning har haft det bakhalt trots blygsamma jämförelsetal från februari förra året (-6,1 för kläder och -2,1 för skor). Snöovädret i delar av Sverige i slutet av månaden gjorde inte saken bättre.
Mikael Sandström
Det verkar bli en väldigt tuff inledning på året för modehandeln.