Fortsatt medvind i detaljhandeln

Framtidstron fortsätter att vara stark bland svenska handlare och stiger i april månads Handelsbarometer med tre enheter till nuvarande notering på 21.

Både dagligvaruhandlare och sällanköpsvaruhandlare tror på en försäljningsökning under den kommande tremånadersperioden.

– Den positiva trenden för handeln ser ut att fortsätta och många butiker tror att försäljningen kan ta fart under våren, säger Lisa Burden, på Svensk Handel.

Närmare 6 av 10 handlare (58 procent) tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken under den kommande tremånadersperioden. Jämfört med i mars månads Handels-barometer är det även färre handlare, nu endast 5 procent, som väntar sig en minskad försäljning.

I april månads Handelsbarometer fick handlarna i panelen frågor om olika högtiders betydelse för försäljningen.

Inte oväntad svarar flest handlare att julen är en viktig högtid för försäljningen i den egna butiken. På andra plats kommer påsken – över hälften av handlarna (52 procent) svarade att påsken är viktig. Försäljningen i dagligvaruhandeln gynnas mest under påsken. Hela 84 procent av dagligvaruhandlarna svarade att påsken är viktig för försäljningen.

– Påsken, julen och de andra traditionella helgerna står sig starka i Sverige. Maten och umgänget med familj och vänner står i fokus för firandet och det märks på hur vi konsumerar, säger Svensk Handels Lisa Burden.

Handelsbarometern April 2014

För intervju eller mer information ring gärna:

Lisa Burden, omvärldsbevakare

Erik Boman, presschef
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.