Fortsatt positiv framtidstro i handeln

Framtidstron i handeln är fortsatt stark visar Handelsbarometern för april. Andelen handlare som förväntar sig att försäljningen i den egna butiken ökar nästa kvartal stiger jämfört med mätningen i mars. De handlare som tror på ökad försäljning i detaljhandeln som helhet är oförändrad. Det gör att framtidsindikatorn minskar och landar på 20.

– Det är glädjande, men inte förvånande att handelns framtidstro är fortsatt stark. När svensk ekonomi visar positiva siffror påverkar det kundens köpbeteende och handelsföretagens vilja till utveckling och förnyelse, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet, är oförändrad jämfört med föregående månad och hamnar på 21. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

I denna månads Handelsbarometer ställdes frågor om företagarnas syn på regler och hur de upplever att regler medför kostnader för företaget.

50  procent av företagen att arbetet med att upprätta handlingsplan för systematiskt arbetsmiljöarbete innebär kostnader.

Svensk Handel välkomnar regeringens initiativ till att försöka förenkla för företagen, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

För intervju eller mer information ring gärna:

Lars G. Ohlsson, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18  623

Martina Elfgren Lilja, bitr.avd.chef. Näringspolitiska avd., Svensk Handel, 010-4718 532

Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel, 010- 47 18 458