Framtid i fokus på Ung Handelns Dag

Svensk Handel och Stagneliusskolan i Kalmar arrangerar idag Ung Handelns Dag där 350 gymnasieelever från åtta olika skolor möter företagare och medarbetare i handeln. Syftet med dagen är att ge inspiration om framtidsmöjligheterna i branschen.

Eleverna får bland annat träffa Emelie Carlsson som driver butiken Parelle Cosmetics i Kalmar.

– Jag kommer att berätta om varför jag valt att bli egen företagare och hoppas kunna inspirera eleverna till att se att möjligheterna i handeln är stora om de bara själva har den rätta viljan, säger Emelie Carlsson.

Eleverna får även lyssna till e-handelsföretagaren Fredrik Hammarqvist som säljer skor i stora storlekar, Henrik Andersson som är butikschef för Hobbex i Kalmar och Nina Eriksson som driver vintagebutiken Erik & Alexander. Artisten Dogge Doggelito, som själv gick på handelsprogrammet, avslutar dagen med att bjuda på en inspirerande föreläsning.
– Eleverna som är med under dagen har alla valt handelsinriktning och vi hoppas att dagen ska öka deras motivation att satsa på en karriär i handeln, säger AnnaCarin Hultberg, Svensk Handel.

Tid: Onsdag 9 mars 10.00-15.00 Plats: Stagneliusskolans aula, Fredrikskansgatan 5, Kalmar

För intervju eller mer information ring gärna Lars G. Ohlsson, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 623, AnnaCarin Hultberg, ansvarig Ung Handelns Dag, Svensk Handel, 010-47 18 542 Emelie Carlsson, butiksägare, Parelle Cosmetics, 070-755 89 78