Gott nytt drakår!

På måndag, den 23 januari, infaller det kinesiska nyåret. Det är kinesernas allra största och viktigaste helg och 1,3 miljarder kineser firar att drakens år börjar. Även i det mångkulturella Sverige blir det allt viktigare att uppmärksamma andra högtider än de traditionellt svenska – allt från kinesiska nyåret till newroz, songkran och ramadan.

– För handeln finns det en outnyttjad potential i alla de internationella heldagarna. Det handlar inte bara om att locka invandrade svenskar utan även alla de som har rest på semester eller arbetat utomlands, säger Meta Troell, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Det kinesiska nyåret firas med mycket mat, fyrverkerier och gåvor. Nyårsdekorationerna har många symboler. Svart sjögräs symboliserar till exempel rikedom och apelsiner stor lycka. Färgen röd står för glädje och är ett måste i nyårsfirandet.

– Genom att hitta skyltning, dekorationer och varor som passar till olika mångkulturella helger kan butikerna öka sin försäljning och välkomna nya kundgrupper, säger Meta Troell på Svensk Handel.

Tillsammans med Mångkulturellt centrum ger Svensk Handel ut Mångkulturella almanackan med tips om 300 helger och högtider från hela världen.

I ett nytt inspirationshäfte ger Svensk Handel konkreta tips och råd till butiker om skyltning och dekorationer för bland annat det kinesiska nyåret, newroz (det persiska nyåret), songkran (thailändska nyår) och den muslimska fastemånaden ramadan.

Mer information finns på Svensk Handels hemsida

För intervju eller mer information ring gärna:

Meta Troell, omvärldsbevakare, Svensk Handel
010-471 86 73

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
010-471 86 50

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se