Grått är flott på vårens välklädde man

Grått är flott på vårens välklädde man

Grå – men inte trist. Det är den välklädde mannens signum för våren. Silhuetten är slimmad och slipsen kan faktiskt se ut lite hur som helst. Bred, smal eller mitt- emellan, allt är lika rätt.

Slipsmodet är unikt nu till våren. För kanske första gången någonsin i slipsens historia är alla tre bredder lika modeaktuella, vare sig det handlar om 9, 6 eller 4,5 centimeter.
Det är slipsen, och gärna en fickduk i avvikande kulör, som sätter färg på den välklädde mannen. För annars är grått färgen som gäller. Både för kostymer och skjortor. Kavajerna är lite tightare och kortare än tidigare och knäpps gärna med två knappar. Trenchcoaten är det viktigaste utomhusplagget. Den som vågar, drar till och med åt skärpet i midjan.

Comebacken för ett slankare formspråk gäller också för skorna. Den som tänker 80-talets cykelskor hamnar rätt. – De svenska männen blir allt mer modemedvetna och till våren är det välkläddhet som gäller, säger Harriet Lindesmark, chefredaktör på branschtidningen Sko&Mode. Precis som på damsidan är accessoarer och skor viktiga bitar i helhetslooken.

Det är kvinnorna som köper mest mode och oftast går i butik. Männen handlar inte lika ofta, men när de går på shoppingtur spenderar de i allmänhet mer.
– Det verkar som om handlarna har fått upp ögonen för männen som kundgrupp, i takt med att männen blir allt mer modeintresserade, säger Harriet Lindesmark. De lägger drygt 15 miljarder kronor årligen bara på kläder. FAKTA MODEKONSUMTION Förra året köpte svenskarna herrkläder för 15,5 miljarder kronor inklusive moms.
Det är en procentuell ökning med 5 procent jämfört med året dessförinnan.
Damerna köpte kläder för 28 miljarder kronor (+5,5 %).
Barnkläder stod för 6,4 miljarder kronor.

Källa: GfK Fashion Scope, där marknadsundersökningsbolaget GfK tillfrågat en panel med svenska privathushåll. Förra året konsumerade svenskarna skor för 9,6 miljarder kronor inklusive moms i löpande priser. Källa: SCB. 2005 fanns i Sverige 3 417 butiker med dam- herr- och barnkläder. Renodlade herrklädesbutiker fanns 783 stycken. Damklädesbutikerna var 2 247 till antalet och barnklädesbutikerna inte fler än 473. Källa: SCB.

Sko&Mode är branschtidningen för yrkesverksamma inom kläd- sko- och sportmodebranschen. Tidningen kommer ut med 8 nummer per år och ägs av branschorganisationen Svensk Handel.

________________________________________________________________________ För eventuella kommentarer var vänlig ring: Margareta Ternell pressekreterare Svensk Handel 08 762 77 50 eller 070 642 00 16 Harriet Lindesmark chefredaktör på branschtidningen Sko&Mode 08 762 76 20 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Tel 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se