Handeln redo att påverka utvecklingen

Handeln ska i större utsträckning vara med och påverka utvecklingen av projekt som rör infrastrukturen. Det anser Svensk Handels Storstadsforum i Stockholm som består av ledande företrädare från bland annat branschorganisationer, handelsföretag, myndigheter, kommunikationsbolag, arkitektkontor, fastighetsbolag med flera.

– Det är viktigt att handelsföretagen är med i processen för hur handel och service integreras i nya stadsdelar. Svensk Handels Storstadsforum ser just nu fram emot sådant samarbete i Västra City och Norra Djurgårdsstaden, säger Anette Wesström Sundqvist, som sitter med i gruppen och är vd för Fourfield AB där NK Sport & Fritid ingår.

Svensk Handels Storstadsforum bildades i början av 2010. Ambitionen är att bli ett ledande forum och på ett övergripande plan och med ett brett perspektiv utbyta tankar med fokus på utveckling av handel och näraliggande näringar med utvecklingspotential i regionen. Svensk Handel vill tillsammans med handelsföretag och olika intressenter främja en positiv och ansvarsfull utveckling av näringslivet med fokus på handeln och tjänstesektorer som samverkan med handeln. Stockholm blir en ännu attraktivare stad att bo, arbeta, studera och inte minst handla i. Målsättningen är dessutom att göra Stockholm till en ännu mer intressant stad för turister.

– Vi vill ha djärva satsningar som stärker Stockholms attraktionskraft. Det kan handla om att en symbolbyggnad eller annan satsning som stärker stadens attraktionskraft, säger Thomas Eulau, ansvarig för Stockholms­regionen och Svensk Handels Storstadsforum i Stockholm.

För intervju eller mer information ring gärna:

Thomas Eulau, ansvarig för Svensk Handels Storstadsforum i Stockholm, 0706-98 39 49

Lars G. Ohlsson, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 623

Regeringsgatan 60, 103 29  Stockholm