Handelns hjärta klappar för Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag är den högtid som ökat mest i betydelse för handeln de senaste åren. Varannan dagligvaruhandlare anser att dagen har blivit allt viktigare för försäljningen. Chokladpraliner och blommor är varorna som säljs mest.

Jul, påsk och midsommar är stora högtider som driver detaljhandelns försäljning. Men även andra högtider som Alla hjärtans dag spelar en allt större roll.

Bland dagligvaruhandlarna anser 46 procent att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen. För sällanköpshandeln är siffran 23 procent.

– Handeln är kampanjdriven och Alla hjärtans dag är ett välkommet inslag som sätter fokus på butikerna utan att involvera reor och rabatter, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Under Alla hjärtans dag ökar dagligvaruhandelns försäljning av vissa produkter avsevärt jämfört med genomsnittsveckan. Försäljningen av chokladpraliner ökar med hela 90 procent, blomförsäljningen växer med 59 procent och godisförsäljningen stiger med 37 procent. Under veckan för Alla hjärtans dag förra året köpte nästan var 25:e svensk en ask geléhjärtan.

– Alla hjärtans dag är inte enbart en högtid för den som håller någon kär. Det har också blivit en dag som vissa använder för att visa någon uppskattning. Det kan vara en granne, kollega eller vän, säger Lisa Burden.

Alla hjärtans dag äger rum lördagen den 14 februari.

Undersökning: Alla hjärtans dag 2015

För intervju eller mer information ring gärna:
Lisa Burden, omvärldsbevakare, Svensk Handel, 010-47 18 518
Hans Tjernström, pressekreterare, 010-47 18 650

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.