Handelsbarometern 04 Miljö och hälsa allt viktigare för konsumenten

2008-04-15

Miljö och hälsa allt viktigare för konsumenten

I takt med att det blir ljusare och den första värmen kommer smygande stiger handlarnas framtidstro. Handlarna spår även en ljus framtid vad gäller utvecklingen i den egna butiken.

Handelsbarometern för april månad visar att handlarna ser med tillförsikt på utvecklingen både i den egna butiken och i detaljhandeln i stort. Efter en tung start på det nya året, med vikande optimism, innebär detta att den uppåtgående trend som observerade i mars månads mätning håller i sig även för april månad. Kaxighetsindikatorn, som mäter andelen handlare som tror på en bättre utveckling i den egna butiken än i detaljhandeln i stort, stiger och landar på 27. Detta innebär att kaxighetsindikatorn stiger med 1 enhet jämfört med mars månads mätning.

– April månads Handelsbarometer stärker bilden av att handlarna inte ser så mörkt på den närmaste framtiden som den allmänna debatten ger sken av. Fler än i mars tror nu på ökat behov av nyrekryteringar och fler tror på en stark försäljningsutveckling i den totala detaljhandeln, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

- Det är tydligt att kvalitet, miljö och hälsa är en trend som kommit för att stanna och som slår ut lågt pris. En stor majoritet av handlarpanelen säger att kriterierna miljövänlig och hälsosam ökat mest i betydelse när kunderna väljer produkter, konstaterar Yvonne Ingman.

Hela rapporten finns att läsa i april månads Handelsbarometer.

________________________________________________________________________ För eventuella frågor kontakta: Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel 08-762 77 03, 070-290 23 06 Lars G. Ohlsson, pressekreterare Svensk Handel 08-762 77 50, 070-370 27 00 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se