Handlarna befarar trögare tillväxt

I Handelsbarometern för oktober månad sjunker handlarnas framtidstro och indexet hamnar på -13. Inte sedan februari i år har framtidsindikatorn legat på så låg nivå.

– Tyvärr ser vi en nedåtgående trend i handlarnas framtidsförväntningar. Detaljhandeln har hittills i år gått bra, men ökade varsel på arbetsmarknaden och en avmattad konjunktur kan göra att hushållen blir mer försiktiga, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Dubbelt så många handlare tror på en ökad försäljning i den egna butiken (39 procent) än dem som tror på en ökad försäljning i detaljhandeln som helhet (19 procent). Samtidigt är det fler handlare som tror på en minskad försäljning nu än föregående månad.

Stort missnöje efter Panaxias konkurs
I denna månads Handelsbarometer ställdes även frågor till handlarna om värdetransporter. Hela 77 procent av handlarna svarar att deras förtroende för värdetransportbranschen försämrats efter konkursen i Panaxia. Nästan lika många, 71 procent, anser att svenska myndigheter har för lite regler och kontroll av värdetransportbolagen. Endast 2 procent svarade att de tycker det råder en lagom nivå på regler och kontroll inom området.

När handlarna får betygsätta hur olika aktörer har skött sig i samband med konkursen får Riksbanken och myndigheterna lägst betyg.

– Panaxiaskandalen har allvarligt skadat förtroendet för hela kontanthanteringen i samhället. Handlarnas ger myndigheternas agerande underkänt och efterlyser hårdare regler och kontroll av värdetransportbranschen, säger Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

För intervju eller mer information ring gärna:

Yvonne Ingman, vice vd

Bengt Nilervall, betalansvarig

Erik Boman, pressekreterare
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se