Handlarna tror på en återhållsam julhandel

Julhandeln ökar, men långsammare än tidigare år och 50 procent av handlarna tror att konjunkturen påverkar julhandeln i deras butik negativt. Vädret kan spela stor roll för årets julhandel – snö och sol är vad de flesta handlare önskar sig.

– Den ekonomiska oron gör att kunderna är noggrannare med vad de lägger sina pengar på. Men starka jultraditioner, satsningar på marknadsföring och fint decemberväder kan hjälpa butikerna i årets julhandel, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

I årets julhandel är det många butiker som tänker öka sin marknadsföring för att locka kunder. Marknadsföring i sociala medier och med mobil-appar växer snabbast medan traditionell annonsering i dagspress, TV och direktreklam minskar.

26 procent av handlarna svarar att soligt väder är bäst för julförsäljningen i deras butik. Ungefär lika många (25 procent) vill ha snöigt väder. Sporthandeln samt kläd- och skohandeln är särskilt väderkänslig. 49 procent av de tillfrågade sporthandlarna vill ha snöigt väder. Bokhandeln däremot vill helst ha gråmulet väder.

Julhandeln, det vill säga försäljningen under december månad, är försäljningsmässigt den viktigaste perioden för de flesta av detaljhandelns branscher. Sammantaget kommer julhandeln i år omsätta 65,2 miljarder kronor, enligt HUI Researchs prognos. Det är, trots konjunkturen, nytt rekord och en ökning med 1,0 procent jämfört med förra året.

För femte året i rad har Svensk Handel ställt enkätfrågor om julhandeln till medlemsföretagen. Knappt 1 500 butiker har svarat på undersökningen.
Rapporten Julhandeln 2011 finns på www.svenskhandel.se samt som bilaga till detta pressmeddelande.

För intervju eller information ring gärna:

Lisa Burden, handelsutvecklare, 010 – 471 85 18

Magnus Kroon, utvecklingsansvarig, 010 – 471 85 84

Erik Boman, pressekreterare, 010 – 471 86 10

För lokala kommentarer och statistik för årets julförsäljning uppdelat på län kontakta gärna någon av våra kontor:

Erik Sandemo, Umeå, 010 – 471 86 38

Lars G Ohlsson, Sundsvall, 010 – 471 86 23

AnnaCarin Hultberg, Uppsala, 010 – 471 85 42

Lisa Burden, Göteborg, 010 – 471 85 18

Magnus Kroon, Göteborg, 010 – 471 85 84

Mirjam Johanson, Skövde, 010 – 471 85 51

Christina Larsson, Jönköping, 010 – 471 85 88