Handlarna vill kunna ta betalt via mobilen

Drygt sex av tio handlare vill använda nya tekniska lösningar för betalning i butik, till exempel via mobiltelefon. Det visar en undersökning som Svensk Handel har gjort.

– Om vi ska kunna fortsätta minska kontanthanteringen i samhället krävs nya, enkla och billiga betalningssätt. Mindre kontanter tjänar både kunder, handlare och samhället i stort på, säger Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel.

I Svensk Handels undersökning svarar 70 procent av handlarna att de vill att fler kunder betalar med kort. Handlarna efterfrågar också nya tekniska lösningar – 64 procent anger att de är mycket eller ganska intresserade av att använda nya tekniska lösningar, till exempel via mobilen, RFID (Radio Frequency ID) eller liknande.

Kostnaderna för nya betalsätt har stor betydelse. 62 procent svarar att det mest avgörande för att butikerna ska börja använda nya tekniska betalningslösningar är att kostnaden inte är för hög för butiken.

– Tyvärr ser vi att andelen kontanter ute i handeln inte minskar i den takt vi vill. I många köpsituationer, främst vid små belopp är det fortfarande krångligare att betala med kort än med kontanter. Det måste vi ändra på, säger Bengt Nilervall.

För att hitta nya lösningar för avgifter och teknik vid småköp har Svensk Handel tillsammans med Svensk kollektivtrafik, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare och Svenska Parkeringsföreningen bildat ett nätverk för att driva frågorna gentemot bankerna och kortnätverken.

Betalning med mobiltelefon står inför sitt genombrott och redan idag finns olika tekniker för mobila betalningar.

För intervju eller mer information ring gärna:
Bengt Nilervall, betalningsansvarig, Svensk Handel, tel: 010-471 85 44
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, tel: 010-471 86 50

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se