Högtryck ger lågt tryck i modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och i deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,5 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Även skoförsäljningen minskade under månaden och uppvisade en utveckling om -3,5 procent.

Utfallet hittills i år landar på -2,4 procent för kläder och på -1,8 procent för skor.

Butiker och e-handel Juli 2018  Ackumulerat 2018
Kläder  -4,5% -2,4%
Skor  -3,5% -1,8%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Efter det ständiga högtrycket över hela Sverige har sommarvaror blivit en bristvara, vilket delvis förklarar nedgången i juli, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Branschen kan glädja sig åt att marginalerna för de sålda varorna är högre då butikerna inte i samma utsträckning behövt rea ut dessa. Å andra sidan har intresset för de kvarvarande vårvarorna varit klent.

– Augusti månad förra året uppvisade en nedgång för både kläder och skor. Trots detta kan det bli svårt att öka försäljningen då det finns mycket färre reavaror i lager. Branschen måste också få en tidig start på höstförsäljningen där ett rejält väderomslag skulle hjälpa, tror Mikael Sandström.

Stilindex 0718

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.