Hushållen vill spara och fixa hemma i höst

De svenska hushållen räknar med att öka sin konsumtion i höst. Men de kommer även öka sitt sparande. Det visar Svensk Handels nya konsumentundersökning ”Köpsuget”.

– Köpsuget hos konsumenterna är fortsatt starkt. Men, efter semestern då man unnat sig lite extra känner många att de behöver spara mer och lägga mindre på mat och dryck. Hemmet är istället något man satsar mer på inför hösten, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel.

Köpsuget, som är Svensk Handels nya konsumtionsindikator, landade på plus 10 i augusti. Av de tillfrågade tror 25 procent att deras konsumtion kommer att öka den närmaste månaden och endast 15 procent som tror att den kommer att minska.

När svenskarna får svara på hur hushållsbudgeten kommer förändras det närmaste kvartalet är det sparandet som spås öka mest. En tredjedel svarar att de kommer att spara mer. Inköp till hemmet står också för en stark ökning inför hösten. Inte inom någon kategori tror hushållen att utgifterna kommer att minska. Svagast är ökningen för kategorierna mat & dryck samt media.

De flesta bryr sig om miljö och hållbarhet

Vad gäller konsumenters tankar kring miljö- och hållbarhetsaspekten vid konsumtion anser majoriteten (7 av 10) att de är viktiga frågor. Det största hindret till att handla mer hållbart är dock kostnaden, där många anser att det är för dyrt. Närproducerade varor är det som flest konsumenter förknippar med hållbar och miljövänlig handel. Därefter kommer miljömärkta varor och att inte handla för mycket.

Hela undersökningen Köpsuget finns med som en bilaga till pressmeddelandet.

För intervju eller mer information kontakta gärna:

Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling, Svensk Handel

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 500 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.