Ingvar Kamprad – en av vår tids absolut största entreprenörer

Under söndagen meddelade IKEA att Ingvar Kamprad avlidit. Ingvar Kamprad har under årtionden förändrat handeln i både Sverige och världen. Handeln har förlorat en föregångare och entreprenör.

Så sent som i maj belönades Ingvar med Svensk Handels hederspris för sitt enastående arbete för den svenska handeln.

-  Ingvar Kamprad är en av vår tids absolut största entreprenörer. Han startade som 17-åring ett företag som satt Sverige på kartan runt om i världen. IKEA har inte bara förändrat miljontals hem världen över, företaget har också revolutionerat handeln. Ingvar Kamprads gärning kommer att fortsätta att leva vidare en lång tid framöver, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

För intervju eller eventuella frågor:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

- Ingvar Kamprad är en av vår tids absolut största entreprenörer. Han startade som 17-åring ett företag som satt Sverige på kartan runt om i världen. IKEA har inte bara förändrat miljontals hem världen över, företaget har också revolutionerat handeln. Ingvar Kamprads gärning kommer att fortsätta att leva vidare en lång tid framöver, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Karin Johansson, vd Svensk Handel