Julhandeln ger 20 000 extrajobb

Fyra av tio handlare planerar att ta in extrapersonal under julhandeln. Det innebär att julhandeln ger 20 000 personer möjligheten att få ett extrajobb i handeln. Dessutom ökar skatteintäkterna med 5,3 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels julrapport 2016.

Julen innebär enligt HUI Research en merförsäljning för handeln på 16,5 miljarder kronor. Svenskarna köper julmat för 700 kronor per person och julklappar för 1 000 kronor per person. Trots att HUI Research spått att julhandeln slår rekord och ökar med 3,5 procent uppger konsumenterna att de kommer att köpa mindre julmat och julklappar.

Handelns bidrag till ekonomin blir extra tydlig under julhandeln. Julhandeln bidrar till att ge människor jobb. Ungefär 40 procent av handlarna kommer att ta in extrapersonal till julhandeln. Det innebär omkring 20 000 fler jobb under julen. Julens merförsäljning bidrar samtidigt med 5,3 miljarder i skatteintäkter till staten. December som helhet bidrar med 24,9 miljarder kronor.

-          Julhandeln ger en fantastisk möjlighet för människor att få in en fot på arbetsmarknaden. De som får extrajobb är ofta unga eller utrikes födda och kan annars ha svårt att få sitt första jobb. Många av de som får ett extrajobb under julen kommer får sedan möjlighet att komma tillbaka, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Svensk Handels julrapport visar dock att kampen om kunden hårdnar. 28 procent av konsumenterna som handlar på nätet planerar att köpa julklappar utomlands och 21 procent har redan köpt julklappar på Black Friday. Det är nya fenomen som antingen flyttar försäljningen utomlands eller sänker handlarens vinst.

-          Detta visar att en god jul för konsumenten inte behöver bli lika god för handeln. Att fler handlar utomlands och att färre handlar till fullpris gör att många handlare får kämpa, även om julhandeln är årets höjdpunkt försäljningsmässigt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Julrapporten bifogas i sin helhet.

Kontakt:

Presskontakt, Svensk Handel: 010 – 471 86 50

Jonas Arnberg
Chefsekonom, Svensk Handel: 010-471 85 75

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.