Kraftig nedgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 9,2 procent jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en minskning om 8,5 procent. Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder minskat med 1,4 procent. Skoförsäljningen har minskat med 1,9 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel kan inte redovisas för maj månad.*

Maj Ackumulerat 2015
 Butiker  Kläder   -9,2 %   -1,4 %
 Skor  -8,5 %  -1,9 %
 E-handel   Kläder - -

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Maj blev en riktigt usel månad för modehandeln. Inte sedan april 2012 har klädhandeln uppvisat en sämre månad än - 9,2 procent. Även skohandelns - 8,4 procent är riktigt dåligt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Maj var lite av den perfekta stormen och då tänker jag inte bara på det blåsiga, regniga och kalla vädret som naturligtvis drog ner på köphumöret. Kalendereffekten var också stor på omkring fyra procent[1]. Detta tillsammans med en stark jämförelsemånad (om plus 3-4 procent) gjorde att nedgången blev så stor, fortsätter han.

– Junis försäljningsutveckling är svårbedömd. Kalendereffekten är även denna månad negativ med bara två normalöppna lördagar mot tre förra året. Samtidigt finns det ett uppdämt behov av sommarkläder, om bara någon sätter fart på sommaren, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

[1] Förra året gav första maj två säljfrämjande dagar, en klämdag följt av en lördag. I år följdes första maj endast av en lördag, vilket bidrar till en kalendereffekt i maj. Dessutom inföll Kristi Himmelsfärd i år innan löning, förra året låg ledigheten efter löneutbetalningarna.
*För få svarande under maj månad.

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.