Kunderna vill handla mer hållbart

Sju av tio svenskar tycker att frågor om miljö, hållbarhet och socialt ansvarstagande är viktigt när de väljer var de handlar och vilka varor de köper. En majoritet uppger att de lägger mer pengar på ekologiska produkter nu än för ett år sedan.

– Det kommer att löna sig för handeln att fortsätta satsa på frågor som rör miljö och socialt ansvarstagande. Dagens konsumenter förväntar sig att företagen gör vad de kan för att minska miljöpåverkan och förbättra arbetsvillkoren i de länder där varorna produceras. De företag som inte tar frågan på allvar riskerar att förlora kunder, säger Ann Christiansson, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Svensk Handel.

För andra året i rad har Svensk Handel sammanställt en rapport om ansvarsfullt företagande. Undersökningen visar att sju av tio företag inom handeln arbetar med frågor som rör ansvarsfullt företagande. Det är ungefär lika hög andel som för ett år sedan.

– Bland de största företagen arbetar nästan alla med frågorna idag, men för mindre företag kan det vara svårt att komma igång och veta hur man ska göra. Där har vi som branschorganisation en viktig uppgift att hjälpa till, säger Ann Christiansson.

Svensk Handel undersökning visar att en majoritet av konsumenterna upplever att företagen arbetar mer med miljö- och hållbarhetsfrågor idag än för ett år sedan. Samtidigt vill kunderna veta mer om företagens miljöarbete och sociala ansvarstagande. Information om ursprungsland, tillsatser och tillverkningsförhållanden är det som efterfrågas mest av kunderna.

– Kunderna vill ha tydligare märkning och symboler på varorna och bättre skyltar i butikerna. Många tycker att det finns alldeles för många olika märkningar idag och det leder till förvirring om vad de olika märkningarna egentligen står för, säger Ann Christiansson.

CSR-undersökning 2013

För intervju eller mer information ring gärna:

Ann Christiansson, ansvarig för hållbarhetsfrågor på Svensk Handel

Erik Boman, pressekreterare
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 500 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.