Liten ökning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,7 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 3,2 procent.

Hittills i år, januari-mars, har försäljningen av kläder minskat med 2,8 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 1,6 procent.

Mars 2017  Ackumulerat 2017
Butiker  Kläder  0,7% -2,8%
Skor  3,2% -1,6%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Trots att påsken under 2017 inte inföll under mars blev resultatet magert för modehandeln, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. I mars förra året föll klädhandeln med 0,3 procent och skohandeln med 3,8 procent, vilket nästan togs igen i år.

– Efter kalenderkorrigering går det dock att konstatera att åtminstone klädhandeln backade under mars 2017, eftersom påsken missgynnar sällanköpshandeln med många röda dagar.

– I år infaller påsken i april, vilket således är negativt för modehandeln, men å andra sidan var april förra året en väldigt svag månad för skor (-3,9 procent) och kläder (-1,2 procent). Vi bör nog trots dessa minussiffror vara återhållsamma med förväntningarna inför april, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex mars 2017

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.