Maria Sandow leder ny satsning på importfrågor

Maria Sandow är ny chef för Svensk Handels utrikesenhet och det nystartade nätverket Sveriges Importörer.

– Importen är nödvändig för vår varuförsörjning och en förutsättning för det mesta av vår export. Vi vill värna om den fria globala handeln och framhålla importens betydelse för Sverige, men vi måste också hjälpa företagen att tackla de problem som kan vara förenade med import, säger Maria Sandow.

Svensk Handels utrikesenheten arbetar med CSR-, miljö-, transport-, logistik- och tullfrågor samt handelspolitik och påverkansarbete gentemot regering, myndigheter och EU. Sveriges Importörer är ett initiativ som dragits igång för att driva importörers intressen. Nätverket vänder sig till Svensk Handels medlemskrets, men tanken är att även företag utanför Svensk Handel ska kunna ansluta sig.

Sveriges Importörer kommer att lansera ytterligare tjänster för importerande företag under året. Sedan tidigare arrangeras seminarier, informationsträffar och utbildningar i aktuella frågor, i bland i samarbete med andra aktörer.

– Eftersom jag varit inriktad på handelsfrågor tidigare och engagerat mig i csr-, kemikalie- och hållbarhetsfrågor under senare år, så känns det här som en spännande ny utmaning, säger Maria Sandow.

Maria Sandow har en bakgrund som journalist, informatör och pr-konsult.  Hon har arbetat med handelsrelaterade frågor under många år, bland annat på Hong Kong Trade Development Council. De senaste sju åren har Maria varit kanslichef för Svensk Handel Stil, ett branschkansli för modebranschen inom Svensk Handel. Hon tillträder sin nya tjänst med successiv övergång. Efterträdare på Svensk Handel Stil blir Linda Hedström, som återinträder i tjänst på Svensk Handel den 2 april efter sin föräldraledighet.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Maria Sandow, chef, Sveriges Importörer

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel