”Märket” måste gälla även inom handeln

Idag inleds avtalsförhandlingarna om nya löner inom handeln. Svensk Handel har överlämnat ett avtalsbud till Handelsanställdas förbund med löneökningar som motsvarar det ”märke” som arbetsgivarna och facken inom den exportberoende sektorn har satt. Det innebär löneökningar på 3,0 procent under 14 månader, eller 2,6 procent per år.

– Vårt avtalsbud är unikt eftersom vi redan från början visar var vår gräns går och vad som finns att få. Vi är beredda att acceptera den lönenivå – det märke – som finns på arbetsmarknaden, även om löneökningarna är för höga för många av våra medlemsföretag. Nu måste vi och facket gemensamt visa att vi kan ta ansvar för den svenska lönebildningen, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel.

Förhandlingarna mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund gäller kollektivavtalen inom detalj- och partihandeln för sammanlagt cirka 225 000 medarbetare. De två avtalen löper ut den 31 mars 2012.

Svensk Handel föreslår att bägge avtalen förlängs i 14 månader till den 31 maj 2013.

Svensk Handels bud innebär att lönerna höjs den 1 april 2012 med i genomsnitt 3,0 procent i enlighet med det så kallade märket på arbetsmarknaden. Löneökningen fördelas individuellt och lokalt inom varje företag. Även ingångslönerna höjs med 3,0 procent.

Tuffa ekonomiska villkor
De ekonomiska förutsättningarna inför förhandlingarna är bistrare än på länge. Tillväxten inom den svenska handeln är den lägsta på 15 år. Konkurrensen har ökat och marginalerna i handeln har minskat. Under 2011 ökade konkurserna inom detaljhandeln med 8 procent.

– De flesta företagen är små och många planerar redan att dra ner på personal för att verksamheten ska gå runt. Löneökningar på 3,0 procent blir tufft för många företag, säger Dag Klackenberg.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se