Medlare kallas in i avtalsförhandlingarna inom handeln

Svensk Handel har idag kontaktat Medlingsinstitutet för att begära att medlare tas in i de pågående avtalsförhandlingarna med Handelsanställdas förbund. Parterna står långt ifrån varandra och kommer inte framåt i förhandlingarna om nya löner för över 200 000 anställda i detalj- och partihandeln.

– Vi har förhandlat i två månader och kommer ingen vart. Handels håller fast vid kraven på nästan dubbla löneökningar jämfört med de avtal som andra sektorer har tecknat. Läget är allvarligt och nu behöver vi hjälp av medlare för att kunna nå fram till ett nytt avtal, säger Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel

Svensk Handel har i förhandlingarna föreslagit ett nytt avtal på den nivå för löneökningar på 2,6 procent per år som har etablerats på arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

– Löneökningar på 2,6 procent är högt med tanke på hur konjunkturen ser ut just nu. Löneökningar utöver det skulle vara skadligt, inte bara för företagen inom handeln utan för hela Sveriges ekonomi och lönebildning, säger Dag Klackenberg.

Konjunkturen inom handeln har bromsat in kraftigt det senaste året och tillväxten inom detaljhandeln var förra året den lägsta sedan 1996. Lönsamheten har minskat och under januari och februari 2012 ökade konkurserna inom detaljhandeln med 20 procent. Inom partihandeln var ökningen 28 procent.

De nuvarande kollektivavtalen för detalj- och partihandeln löper ut den 31 mars 2012. Förhandlingarna mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund rör cirka 200 000 butiksanställda inom detaljhandeln samt cirka 25 000 medarbetare på lager och grossistföretag inom partihandeln.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se