Modehandeln på plus

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 2,5 procent. Hittills i år, januari-april, har försäljningen av kläder ökat med 1,6 procent. Skoförsäljningen har ökat med 0,9 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel ökade med 5,0 procent i april, och hittills i år har försäljningen ökat med 6,0 procent.

April Ackumulerat 2015
Butiker Kläder 2,8 % 1,6 %
Skor 2,5 % 0,9 %
E-handel Kläder 5,0 % 6,0 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– April blev, som vi förutskickade, en bra månad för både kläd- och skohandeln, vilket revanscherar mars svaga siffror. För att få en rättvisande bild av försäljningen bör alltid mars och april slås ihop, bland annat beroende på att påsken infaller olika från år till år, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Maj månads försäljning blir mer svårbedömd. Förra året gav första maj två säljfrämjande dagar, en klämdag följt av en lördag. I år följdes första maj endast av en lördag. Dessutom har maj en stark jämförelsemånad och ökade med tre till fyra procent. Med det här i bagaget tror jag att det blir en tuff utmaning att visa plussiffror, fortsätter han.

– Efter en bra marsförsäljning* fortsatte e-handeln att öka, och landade på en tillväxt om 5 procent i april. Detta betyder att försäljningen har ökat med knappt 6 procent hittills i år.  avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

*E-handelsförsäljningen i mars ökade med 11 procent.

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.