Något vikande framtidstro i handeln

I denna månads Handelsbarometer sjunker handlarnas framtidstro något jämfört med föregående månad. Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln, landar på 1. Detta innebär att handlarna ändå har en fortsatt positiv tro på framtiden.

Kaxighetsindikatorn, som kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden, minskar i denna månads Handelsbarometer något men ligger fortfarande kvar på en relativt hög nivå (19).

– Optimismen när det gäller den egna butiken håller i sig, även om handlarnas framtidstro inte är lika positiv. Men sommaren är i antågande och därmed ökar antalet turister. Karaktäristiskt för sommarhandeln är just en omfattande shoppingturism, vilket ger möjligheter till ökad försäljning, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Fortsatt negativ tro på sysselsättningsutvecklingen i handeln
Andelen handlare som tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska uppgår i denna månads Handelsbarometer till 32 procent, vilket är i nivå med föregående månad. Endast 8 procent av handlarna tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att öka och 59 procent tror att antalet anställda kommer att vara oförändrat. Handlarna är mindre pessimistiska när det gäller den egna butiken, då 16 procent tror att antalet anställda kommer att minska medan 7 procent tror att antalet anställda kommer att öka.

Något svagare tro på utvecklingen i den egna butiken
Andelen handlare som tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka uppgår till 43 procent, vilket är en något lägre notering än föregående månad. I dagligvaruhandeln tror 56 procent av handlarna att försäljningen kommer att öka och 10 procent att den kommer att minska. I sällanköpsvaruhandeln är optimismen lägre och 35 procent av handlarna tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka.

För mer information ring gärna:
Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel, 010-47 18 610

Om Handelsbarometern
Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator för optimismen bland medlemsföretagen. Handelsbarometern ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Handelsbarometern baseras på en panel av butikschefer/butiksägare inom detaljhandeln. Du hittar rapporten och mer information om Handelsbarometern på www.svenskhandel.se.

Handelsbarometerns Kaxighetsindikator beräknas som nettotalet för en fråga om butikschefernas framtida förväntan om sin egen försäljningsutveckling i förhållande till försäljningsutvecklingen för detaljhandeln i stort.